Bilingüismo en Colombia
Documentos de Trabajo Sobre Economía Regional y Urbana ; No. 191
Date published
2013-08-30Date of last update
2013-08-30Identifier
1692-3715Document language
spaMetadata
Show full item recordMetrics
The opinions contained in this document are the sole responsibility of the author and do not commit Banco de la República or its Board of Directors. Las opiniones contenidas en el presente documento son responsabilidad exclusiva de los autores y no comprometen al Banco de la República ni a su Junta Directiva.
Summary
Este estudio analiza el bilingüismo español-inglés en el sector educativo colombiano, utilizando el Marco Común Europeo de Referencia para Lenguas como medida indicativa del dominio de esta lengua extranjera. Los resultados demuestran que Colombia es un país con un bajo nivel de inglés, lo cual puede constatarse al cuantificar la proporción de estudiantes y docentes en niveles relacionados con un bajo dominio del idioma, y en los puntajes obtenidos por los colombianos en exámenes internacionales que miden el desarrollo de las distintas competencias lingüísticas. Esta situación es persistente, ya que la evolución reciente del desempeño de los estudiantes en las pruebas de inglés estandarizadas se ha caracterizado por la ausencia de avances significativos. Ello refleja la poca factibilidad en el cumplimiento de las metas relacionadas con el tema de bilingüismo en Colombia, propuestas por el Ministerio de Educación Nacional hacia 2019, razón por la cual se recomienda ajustarlas.
Abstract
This study analyzes Spanish-English bilingualism in Colombia's educational sector, employing the European Common Framework of Reference for Languages as an indicative measure of language proficiency. Results demonstrate that Colombians have low English language proficiency, fact that can be corroborated by calculating the proportion of students and teachers grouped in levels associated with diminished language skills, as well as the average scores obtained by Colombians on international tests for non native English speakers. This situation is persistent, and conveyed in the evolvement of students' recent performance on standardized English tests, which has characterized itself by the absence of significant progression. This reects the decreased likelihood of fulfilling the goals related to foreign language proficiency levels in Colombia, proposed by the Ministry of Education, hence an adjustment recommendation.
JEL Codes
Subject
Keywords
URI
https://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/3137https://hdl.handle.net/20.500.12134/3137
https://doi.org/10.32468/dtseru.191
https://ideas.repec.org/p/bdr/region/191.html
https://ideas.repec.org/p/col/000102/011538.html
Collections
