El desempeño municipal en el sector educativo : un análisis a partir de una función multiproducto
Documentos de Trabajo Sobre Economía Regional y Urbana ; No. 243
Date published
2016-08-22Date of last update
2016-08-22Author
Identifier
1692-3715Document language
spaMetadata
Show full item recordAlternative metrics
The opinions contained in this document are the sole responsibility of the author and do not commit Banco de la República or its Board of Directors. Las opiniones contenidas en el presente documento son responsabilidad exclusiva de los autores y no comprometen al Banco de la República ni a su Junta Directiva. The opinions contained in this document are the sole responsibility of the author and do not commit Banco de la República or its Board of Directors.
Summary
Este documento estima la eficiencia del sector educativo a nivel municipal en el país, para el periodo 2007-2014. El análisis empírico se realiza utilizando una función multiproducto, la cual permite observar el desempeño del sector teniendo en cuenta que las autoridades municipales son responsables de diferentes objetivos en la provisión de la educación. Se identifican municipios con eficiencias entre el 10% y el 90%, lo que indica que hay mucho margen de mejora. Los resultados se presentan identificando posibles causas de ineficiencia, entre las que se encuentran la certificación del municipio y su entorno institucional. También se observan patrones regionales que difieren para los resultados de cobertura y calidad en la educación.
Abstract
This paper estimates the efficiency for the public education sector in Colombia by municipality during the period 2007-2014. The empirical analysis relies in a multiproduct function, which allows us to assess the performance of public policy taking into account two types of products: quality and coverage of education. Colombian municipalities show efficiencies between the 10% and 90%, which shows space to improvement. Possible sources of inefficiencies are explored, such as institutional environment and fiscal autonomy. Regional patterns are also observed, which differ for the cases of quality and coverage of education.
JEL Codes
C23 - Single Equation Models; Single Variables: Panel Data Models; Spatio-temporal ModelsD24 - Production; Cost; Capital, Total Factor, and Multifactor Productivity; CapacityH75 - State and Local Government: Health, Education, Welfare , Public PensionsI20 - Education and Research Institutions: General
Subject
Keywords
URI
https://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/6944https://hdl.handle.net/20.500.12134/6944
https://doi.org/10.32468/dtseru.243
https://ideas.repec.org/p/bdr/region/243.html
https://ideas.repec.org/p/col/000102/015017.html
Collections
Seleccionar año de consulta:
