Interest rate dispersion in commercial loans
Borradores de Economía; No. 1088
Fecha de publicación
2019-08-15Idioma del documento
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Resumen
En este documento estudiamos las tasas de interés de los créditos comerciales otorgados por bancos a las firmas manufactureras colombianas entre 2005 y 2013. La dispersión puede ser causada por dos tipos de heterogeneidad de las firmas. Las firmas pueden diferir en su habilidad para negociar las tasas de interés o en qué tan costosas son para proveerles crédito. Nosotros documentamos la magnitud de la dispersión en tasas de interés y caracterizamos el impacto de las características de los deudores, los bancos y el mercado sobre la dispersión. Las regresiones en forma reducida muestran que, en promedio, las firmas con un historial crediticio que no es impecable y firmas que son leales a sus bancos pagan en equilibrio tasas de interés más altas. Usando regresiones cuantílicas nosotros encontramos que, condicional a que las tasas de interés sean altas, un incremento marginal en los ingresos de la firma está asociado con unas tasas de interés más altas. Finalmente, evaluamos el impacto que la estructura de mercado tiene sobre el nivel y la variación de las tasas de interés en créditos comerciales, tomando ventaja de una ola de fusiones que tuvieron lugar entre 2006 y 2008.
Abstract
We study the dispersion of interest rates on commercial loans granted by banks to
Colombian manufacturing firms between 2005 and 2013. Dispersion can be caused by
two types of firm heterogeneity. Firms can differ in their ability to negotiate interest rate
or firms can differ in how costly it is to provide a loan to them. We document the extent
of interest rate dispersion and characterize the impact of borrowers’, banks’ and market
characteristics on dispersion. Reduce-form regressions show that, on average, firms
with less-than impeccable credit history and firms that are loyal to their banks, pay on
equilibrium higher interest rates. Using quantile regressions, we find that, conditional
on rates being high, a marginal increase on the firm’s revenue is associated with higher
interest rates. Finally, we evaluate the impact that the market structure has on the
level and variation of interest rates on commercial loans, taking advantage of a wave of
mergers that took place between 2006-2008.
Códigos JEL
L1 - Market Structure, Firm Strategy, and Market PerformanceL6 - Industry Studies: ManufacturingC3 - Multiple/Simultaneous Equation Models; Multiple VariablesC31 - Cross-Sectional Models; Spatial Models; Treatment Effect Models; Quantile Regressions; Social Interaction ModelsD5 - General Equilibrium and DisequilibriumD53 - Financial MarketsG2 - Financial Institutions and ServicesG21 - Banks; Depository Institutions; Micro Finance Institutions; Mortgages
Palabras clave
Keywords
URI
https://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/9736https://hdl.handle.net/20.500.12134/9736
https://doi.org/10.32468/be.1088
https://ideas.repec.org/p/bdr/borrec/1088.html
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